Køb af ydelser
Der gøres opmærksom på, at fordi Bornholms Brandvæsen som myndighed kræver at du opsætter eksempelvis en pulverslukker og får den serviceret, er du ikke forpligtiget til at købe pulverslukkeren eller serviceeftersynet af brandvæsnet og der findes flere andre leverandører.
Håndildslukkere skal selvfølgelig være godkendte og af den krævede størrelse og type ud fra den bestemmelse / lovgivning de kræves efter - eksempelvis "Driftsmæssige forskrifter".
Det er kun institutioner og virksomheder under Bornholms Regionskommune, der er forpligtiget til at købe sikkerhedsmateriel gennem Bornholms Brandvæsen.
Bornholms Regionskommunes institutioner og Centre
Bornholms Brandvæsen efterser af brandslukningsmateriel på samtlige institutioner og virksomheder indenfor Bornholms Regionskommune.
Alle eftersyn og indkøb af brandslukningsmateriel, herunder håndildslukkere, brandtæpper med videre på de kommunale institutioner skal foretages igennem Bornholms Brandvæsen. Det er opfattelsen, at ikke alle institutioner er klar over denne indkøbsaftale og der skal derfor lyde en opfordring til at kontakte indkøbsafdelingen eller Bornholms Brandvæsen, såfremt der er tvivl om aftalens indhold.
Alle leverandører skal henvises til Bornholms Brandvæsen, såfremt de møder op på institutioner for foretage salg af eller gennemføre eftersyn af brandslukningsmateriel.
Bornholms Brandvæsen står gerne til rådighed i forbindelse med assistance til opsigelse af eventuelle kontrakter og aftaler med andre leverandører der stadig måtte være aktive.
Salg og eftersyn af sikkerhedsmateriel og brandslukkere
Bornholms Brandvæsen sælger forskellige former for sikkerhedsmateriel til kommunens institutioner, eksempelvis brandslukkere, hjertestartere og sikkerhedsskilte.
Bornholms Brandvæsen udfører tilsyn af brandslukningsudstyr efter gældende regler og vejledninger, hvilket som udgangspunkt betyder en gang om året. Ligeledes serviceres hjertestartere og førstehjælpsudstyr mm., men her er der ikke nogen faste terminer for kontrol. Du skal derfor være opmærksom på at en del af tingene har en "sidste holdbarhedsdato", hvorefter de skal skiftes. Det gælder blandt andet patches til hjertestartere.
Eftersyn af brandslukningsmateriel - I vores serviceafdeling har vi en fast medarbejder som kører rundt og sælger-, udlejer- samt servicerer brandslukningsmateriel på øens institutioner, virksomheder og arrangementer. Det gør sig gældende for lovpligtigt brandslukningsudstyr (som er krævet af Myndighederne), men ligeså meget for den enkelte virksomhed som eks. ønsker at højne sikkerheden med en ekstra håndildslukker.
Der foretages ikke salg til private firmaer, institutioner og personer.
Hjertestarter - Vores serviceafdeling servicerer ligeledes BRK´s opsatte hjertestartere som enten har været i brug eller skal have et årligt service. Vær her opmærksom på, at hjertestartere som ikke hører under BRK, men derimod er privatejede, virksomhedsejede eller sponsorerede ikke bliver serviceret uden en forudgående aftale, som i øvrigt bliver faktureret. Kontakt os gerne for et tilbud, for servicering af jeres hjertestarter.
Ulejning af brandslukkere og andet materiel
Bornholms Brandvæsen råder over en mindre pulje af slukningsmidler og andet sikkerhedsudstyr som kan lejes til korterevarende arrangementer. Køretøjer kan som udgangspunkt ikke lejes.
Automatiske brandalarmeringsanlæg og nøglerør
Den daglige servicering af Bornholms Brandvæsens kunder med automatiske brandalarmeringsanlæg står Falck for. Kontakt foretages på 56 92 21 00 - tast 1.
Udlevering af nøgler, tilsyn med nøglerør mm. foretages af Bornholms Brandvæsen.
Brandhaner
Brandhaner på Bornholm må kun bruges af Bornholms Brandvæsen.
Der kan indgås aftale med serviceafdelingen om brug af brandhaner, såfremt andre forhold - eksempelvis frostvejr eller lignende - ikke er til hinder herfor. Brandvæsnet vil - uanset aftaler - altid forbeholde sig retten til at bruge en given brandhane til brandslukning. Omkostninger i forbindelse med brug af brandhanen pålægges forbrugeren.
Aftalen rummer vilkår omkring måling af forbrug og afregning af afgifter til vandværker mm. Afregning fra forbruger sker kun med Bornholms Brandvæsen, der efterfølgende sørger for afregning med andre parter.
Hvert år skal øens brandhaner kontrolleres og frostsikres. Dette gør vi for at sikre at de virker når de skal bruges. Hvert 4. år bliver brandhanerne ydelsesmålt. Nogle brandhaner yder ikke tilstrækkeligt hvorfor de enten bliver nedlagt eller fornyet. Hver enkelt brandhane bliver vurderet ud fra:
- Vandydelse
- Placering ift. beboelse og eller virksomheder
- Placering ift. brandstation. I dag har vi væsentlig mere vand med på en indsats end for bare 5 år siden.
Når kontrol og ydelsesmåling pågår kan der i områderne hvor kontrollen foregår, forekomme brunt vand i vandhanen. Dette er ganske ufarligt, og forsvinder når vandet har løbet lidt.