Hvad kan man få hjælp til?
Du kan bl.a. søge om hjælp til personlige opgaver som toiletbesøg og bad, og praktiske opgaver som rengøring og tøjvask.
Social- og Sundhedsudvalget har
vedtaget en kvalitetsstandard på området som du kan se her.
Hvordan søger man hjemmehjælp
Ønsker du at søge om hjemmehjælp, skal du henvende dig til Myndighed i Center for Ældre via linket i den grå boks til højre.
Ved en samtale med en visitator, vurderer visitatoren om og i hvilket omfang du er berettiget til at modtage støtte og hjælp. Hvis det er første gang du søger om hjemmehjælp, vil du få en skiftlig afgørelse. I denne står der formålet med hjælpen i hjemmet, samt hvilken omfang af hjælp du kan få.
Formålet med hjemmehjælp
Hjælpens primære formål er at gøre dig i stand til at klare dig selv igen, eller at klare så mange opgaver som muligt selv. Erfaringer viser at, hvis vi hver dag holder os i gang med vores daglige gøremål, er det med til at holde os fysisk og psykisk friske.
Derfor skal en visitator altid lave en vurdering om et rehabiliteringsforløb vil kunne styrke dig, så du vil kunne blive mere selvhjulpen i din hverdag.
Hvornår kan man få hjemmehjælp?
Når du ansøger om hjemmehjælp, vil visitatoren altid vurdere, om der findes hjælpemidler, der kan hjælpe dig til selv at klare den, eller de opgaver der er vanskelig for dig. Eller om du ved at dele opgaverne lidt op, eller gøre tingene på en anden måde, selv kan klare opgaven.
Det vurderes også om der er andre i din husstand der kan varetage de praktiske opgaver.
Hvis det vurderes at du er berettiget til hjemmehjælp, skal visitator vurdere om et rehabiliteringsforløb vil kunne styrke dig, så du vil kunne blive mere selvhjulpen i din hverdag.
Kort over Hjemmeplejens teams
Kort over hjemmeplejeteams i Ældreplejen, hvor der kan søges på adresser og findes oplysning om, hvilket team adressen hører til Klik her
Kontakt til Myndigheden i Center for Ældre
HVis du ikke har NemID kan du kontakte visitatorerne, ved at sende en mail. Husk at oplyse dit telefonnummer og hvad du ønsker at spørge om – så ringer vi dig op i løbet af 1-3 hverdage.
Se kontaktinformationer i den blå boks til højre på siden.
Hvis din henvendelse indeholder personfølsomme oplysninger, skal du rette henvendelse via Send Digital Post, i den grå boks ovenfor.
Frit valg af leverandør
Når du er bevilget hjælp skal du vælge hvem der skal yde hjælpen, i daglig tale kaldet "Frit Valg". Du kan vælge mellem kommunen og private leverandører.
Hjælp efter hospitalsindlæggelse
Har du brug for støtte fra kommunen når du udskrives, fx støtte til din personlige pleje, tilberedning af mad mv. vil hospitalet - efter aftale med dig - kontakte visitatorerne i Myndighed i Center for Ældre.
Har du kun brug for praktisk støtte til fx rengøring og tøjvask, skal du selv henvende dig til visitatorerne i kommunen, når du er blevet udskrevet.
Turist der skal til Bornholm
Har du behov for at modtage personlig eller praktisk hjælp under ferieophold på Bornholm, skal du henvende dig til visitationen i din hjemkommune. For at modtage hjælp under ferien, kræver det, at du i forvejen modtager personlig eller praktisk hjælp i din hjemkommune.
Covid-19 særlig info for turister med behov for pleje
Kære dig der gæster Bornholm fra en anden kommune, og som har behov for service fra enten hjemmeplejen eller hjemmesygeplejen.
I Bornholms Regionskommune glæder vi os til at tage imod dig og ser frem til at hjælpe dig bedst muligt. Da vi ønsker at passe godt på dig og vores øvrige brugere af hjemmeplejen/hjemmesygeplejen og mindske smitterisikoen med Covid-19 (Corona), vil vi opfordre dig og dine eventuelle medrejsende til at lade jer teste umiddelbart, før I kommer til Bornholm.
Hvis din test viser, at du er smittet med Covid-19, eller har du symptomer på Covid-19, skal du vente med at besøge os, til du har været uden symptomer i 48 timer og har fået foretaget en ny test, som er negativ.
Bornholmer der skal på ferie i resten af landetBorgere, bosiddende på Bornholm, der har behov for personlig eller praktisk hjælp under ferieophold i anden kommune, skal henvende sig til visitatorerne i Myndighed i Center for Ældre.
Myndighedspersoner der bestiller hjælp til turister
Personlig og praktisk hjælp
Er du visitator og skal bestille personlig eller praktisk hjælp til en borger der skal på ferie på Bornholm, så skal du udfylde dette dokument, vær opmærksom på at alle felter skal udfyldes!
(Bruger du Internet Explorer og har problemer med at få adgang til dokumentet, så prøv at åbne med fx. Google Chrome - Vi arbejder på en løsning)
Send udfyldt dokument, aktuelle funktionsevne tilstande samt handlingsanvisninger på de ydelser der skal leveres senest 5 hverdage før hjælpen skal opstartes, meget gerne før.
Send samtlige dokumenter via Digital Post, som henvendelse fra myndighedsperson, i den grå boks til højre.
Hjælpemidler
Myndighedsafdelinger henvises til Center for Sundhed og Forebyggelse, Hjælpemidler for bestilling eller spørgsmål vedr. hjælpemidler.
Hjælpemidler kan kontaktes på telefon nr. 56 92 54 00 alle hverdage 9.00 – 11.00. Hjælpemidler kan også kontaktes via mail på adressen hjaelpemidler@brk.dk.
Sygepleje
Drejer henvendelsen sig om en borger der har behov for sygepleje, skal du kontakte
den visiterende/koordinerende sygeplejerske på telefon 56 92 70 70. Kan kontaktes alle ugens dage ml. kl. 07.00 - 15.00
Styrelsen for Patientsikkerhed
Tilsynsrapporter samt påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed finder du i den blå boks til højre