Hvad er baggrunden for en energipark på Bornholm?
Arbejdet med at etablere en energipark ved Energiø Bornholms landanlæg blev oprindeligt sat i gang af kommunalbestyrelsen den 10. oktober 2024.
Energiparken hænger sammen med landanlægget. Da regeringen satte Energiø Bornholm på pause i januar 2025, blev også arbejdet med en energipark sat i bero. Arbejdet er er nu genoptaget efter, at regeringen sidst i august 2025 gav grønt lys til, at der kunne indgås kontrakter om indkøb af materialer til landanlægget og til højspændingsforbindelsen til Sjælland.
Beslutningen om at fortsætte med at undersøge muligheden for at få en energipark ved landanlægget blev truffet af kommunalbestyrelsen den 18. september 2025. Den 9. oktober 2025 besluttede kommunalbestyrelsen, at der skulle indmeldes et ca. 400 hektar stort midlertidigt bruttoareal til en energipark ved landanlægget.
Den politiske beslutning om at arbejde for etablering af en energipark på Bornholm er en realisering af Bornholms Regionskommunes visioner og mål for udviklingen af Bornholm vedtaget i Plan- og Udviklingsstrategi 2024, tillæg til kommunens erhvervsstrategi Power to Vækst fra 2023 og Bornholms Klima plan fra 2023 (du finder link til planen i boksen til højre på denne side).
Hvad er en statsligt udpeget energipark?
En statslig udpeget energipark er et areal, som ministeren for byer og landdistrikter har udstedt en særlig bekendtgørelse (regler) for efter Lov om statsligt udpegede energiparker.
De anlæg og virksomheder som kan ligge i en energipark, er energistorforbrugere som f.eks. PtX-anlæg eller virksomheder, der udnytter overskuds-/restprodukter fra et PtX-anlæg eller fra andre virksomheder indenfor energiparken.
I en energipark kan der således ligge anlæg og virksomheder, der indgår i en forsynings- eller proceskæde med de andre virksomheder i energiparken, eller på anden måde godtgør et funktionelt behov for at ligge i energiparken.
Loven om statsligt udpegede energiparker stiller krav om, at energiparker som tilknyttes et landanlæg, skal ligge ved selve landanlægget. Derfor er det arealerne omkring landanlægget i Sose, som har været i spil til en energipark.
Du kan læse mere om statsligt udpegede energiparker på Plan- og Landdistriktsstyrelsens hjemmeside her. Hvorfor allerede nu udpege et areal til en energipark?
Ansøgningsfristen for udpegning af et areal til en statslig energipark i Plan- og Landdistriktsstyrelsen er udgangen af 2025. Hvis kommunen ønsker at ansøge om et areal til en statsligt udpeget energipark, er det nødvendigt at ansøge inden ansøgningsfristen ved udgangen af 2025.
Hvorfor skal der allerede nu udpeges et areal til en energipark?
Den sidste ansøgningsrunde for indmeldelse af arealer til energiparker hos Plan- og Landdistriktsstyrelsen har frist ved udgangen af 2025.
Bornholms Regionskommune har tidligere søgt om udsættelse af ansøgningsfristen på baggrund af udskydelsen af Energiø Bornholm, men dette blev afvist af ministeren for byer og landdistrikter.
Du kan læse borgmester Jacob Trøsts ansøgning om dispensation fra ansøgningsfristen, og ministerens svar på dette i boksen til højre på denne side.
Hvad menes der med et midlertidigt bruttoareal?
Det midlertidige bruttoareal er et cirka 400 hektar stort areal, hvori der kan placeres en energipark i tilknytning til landanlægget ved Sose. Et flertal i kommunalbestyrelsen besluttede den 9. oktober 2025, at arealet ved Sose skulle indmeldes til Plan- og Landdistriktsstyrelsen inden udgangen af året.
Med et "midlertidigt bruttoareal" menes, at arealet ikke er endeligt fastlagt, men at det kan blive tilpasset afhængigt af, hvad der skal være i energiparken.
Arealets endelige størrelse forventes at blive afklaret i 2026 efter inddragelse af borgere, erhverv og samarbejdspartnere samt undersøgelser af, hvilke virksomheder der ønsker at etablere sig i energiparken.
Kommer der en energipark, hvis der ikke kommer et landanlæg?
Etableringen af en energipark forudsætter, at regeringen træffer en endelig beslutning om at realisere Energiø Bornholm og dermed etablere landanlægget.
Energiø Bornholms fremtid er fortsat uafklaret på nuværende tidspunkt.
Husdyrbrug og byzoner
Vil ministeren (Morten Dahlin) finde en løsning på det forhold, at husdyrbrugene risikerer begrænsninger i deres drift, når energiparker udlægges til byzoner?
Nyhedsmediet Effektivt Landbrug skrev den 1. oktober 2025, at minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin har svaret på en henvendelse fra to mælkeproducenter, som var kommet i klemme pga. et nyt PtX-anlæg ved Kassøe, der udlægges som byzone, at:
"Der arbejdes på en løsning mellem de relevante ministerier, og jeg forventer, at der i efteråret kan peges på, hvad en kommende løsning er." Der arbejdes således på noget lovgivning.
Hvor stor bliver energiparken?
Det vides ikke på nuværende tidspunkt, hvor stort er areal, der er brug for til en energipark ved landanlægget.
Det midlertidige bruttoareal der påtænkes udpeget er ca. 400 hektar. Afgrænsningen af det endelige areal til energipark, vil ske indenfor det midlertidige bruttoareal. Dette vil ske i en proces med inddragelse af borgere, interessenter og en offentlig høring.
Planområdet for energiøens landanlæg er på ca. 111 hektar.
Kommer der en energipark, hvis der ikke kommer et landanlæg?
Etablering af en energipark forudsætter, at regeringen træffer endelig beslutning om, at realisere Energiø Bornholm og dermed etablere landanlægget. Energiø Bornholms fremtid er fortsat uafklaret. Danmark forhandler med Tyskland om at få dem med i energiøen.
Hvad
er tidsplanen for energiparken?
Kommunalbestyrelsen besluttede den 9. oktober 2025, at der inden udgangen af 2025 skulle indmeldes et ca. 400 hektar stort midlertidigt bruttoareal til en energipark til Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
I 2026 skal regionskommunen undersøge, hvordan det endelige areal skal se ud.
Borgere, erhverv og samarbejdspartnere vil i den forbindelse blive inddraget. Herudover skal det også undersøges, hvilke erhverv/virksomheder der vil etablere sig i energiparken.
Regionskommunen skal herefter udarbejde et forslag til en endelig afgrænsning af arealet, som kommunalbestyrelsen skal tage stilling til.
Hvis kommunalbestyrelsen godkender forslaget, skal dette sendes i offentlig høring, hvor kommunalbestyrelsen efter høringsperiodens udløb skal tage stilling til den endelige afgrænsning, inden arealet kan indmeldes til Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen skal herefter behandle indmeldelsen, inden området kan blive udpeget til en energipark. Du kan læse mere på styrelsens hjemmeside om processen for udpegning af energiparker her.
Det er ikke muligt at lave en detaljeret tidsplan, da det ikke vides, hvornår Plan- og Landdistriktsstyrelsen har færdigbehandlet indmeldelsen, ligesom der også er mange ukendte faktorer på nuværende tidspunkt.
Hvilken betydning har omdannelsen af energiparkområdet fra landzone til byzone for de omkringliggende landbrug?
Arealet til energiparken bliver omdannet fra landzone til byzone, når en lokalplan for energiparken er blevet besluttet af kommunalbestyrelsen og offentliggjort. Indtil da er arealet en landzone.
Husdyrreglerne i forhold til byzone betyder, at lugtkravene til de omkringliggende husdyrbrug kan blive skærpet. Skærpelsen kan medføre omkostninger for husdyrbrugene og begrænsede muligheder for udvikling af driften.
Regionskommunen har sammen med andre kommuner gjort opmærksom på denne udfordring, hvor regionskommunen blandt andet har været i kontakt med både styrelser, Landbrug og Fødevarer samt KL.
Den 14. november 2025 skrev ministeren for byer og landdistrikter Morten Dahlin til borgmester Jacob Trøst og kommunaldirektør Sine Sunesen, at der er ved at blive udarbejdet et lovforslag, som skal adressere udfordringen. Lovforslaget forventes fremsat i Folketinget i 2026. Du kan læse ministerens brev i boksen til højre på denne side.
Hvornår bliver det udpegede areal omdannet fra land- til byzone?
Arealet til energiparken bliver omdannet fra landzone til byzone, hvis kommunalbestyrelsen vedtager en lokalplan for arealet. Indtil da er arealet en landzone.
Hvilken betydning har ændringen fra land- til byzone for ejendomsskatten?
Ejendomsskatten vil blive ændret, da ejendomsskatten er højere i byzoner end i landzoner.
Kan der laves en bekendtgørelse og en lokalplan for en energipark, selvom ingen lodsejere ønsker at sælge deres arealer?
Der kan godt laves en bekendtgørelse om en energipark og en lokalplan for en energipark, selvom ingen lodsejere ønsker at sælge deres arealer.
Kan den enkelte lodsejer fortsat have sin ejendom og erhverv i området, selvom der vedtages en ny lokalplan for området?
Ja. Den enkelte lodsejer kan godt lade være med at sælge sit areal og fortsætte som hidtil. Bestemmelserne i en lokalplan er bindende for ejere og brugere af de ejendomme, som lokalplanen omfatter.
Den bindende virkning betyder, at planens bestemmelser skal overholdes ved fremtidig udstykning, bebyggelse, beplantning osv. Lokalplanen har derimod ikke virkning for en lovligt eksisterende bebyggelse eller anvendelse, der således kan fortsætte som hidtil uanset lokalplanen.
Findes der særlige muligheder for dispensation og undtagelser fra andre love i Lov om statslig udpegede energiparker?
Der findes i Lov om statsligt udpegede energiparker to undtagelsesbestemmelser som gør det muligt, at energiparker kan etableres i kystnærhedszonen, og at der kan lægges en byzone midt i en landzone.
Herudover har ministrene på de pågældende områder mulighed for at dispensere og undtage fra visse regler i:
- Naturbeskyttelsesloven: Afstand til vandløb, søer, skove, fortidsminder og kirker samt dispensation på fredede arealer.
- Skovloven: Dispensere eller tillade ting i forhold til fredskovspligten.
- Museumsloven: Ændre tilstanden af sten- og jorddiger og lignende.
Er der bestemmelser om afstandskrav og sikkerhedszoner i forhold til virksomhederne i energiparken?
Der er ikke bestemmelser om afstandskrav og sikkerhedszoner i Lov om statsligt udpegede energiparker. Dette reguleres i særlovgivningen og vil blive iagttaget i forbindelse med energiparkens etablering. Kravene er meget forskellige afhængigt af virksomhedstypen.
I forhold til selve landanlægget har regionskommunen en løbende dialog med Energinet.
Skal virksomhederne i energiparken overholde regler om støj, lugt, luft og støv i forhold til de omkringliggende boliger?
Ja, det skal virksomhederne i forhold til alle boliger i området.
Da energiparken udlægges for at give mulighed for at drive virksomhed på arealet, betyder det, at det er bedst, at der ikke er boliger i selve energiparken, således at virksomhederne ikke skal have skærpede krav i forhold til støj, lugt, luft og støv til boliger indenfor energiparken, men kun skal tage hensyn til boliger udenfor energiparken.
Det vides på nuværende tidspunkt ikke hvilke virksomheder, der kommer i energiparken, hvorfor det heller ikke vides, om det er virksomheder, som afgiver støj, lugt, luft eller støv.
Hvornår ved vi, hvilken del af det midlertidige bruttoareal, der skal bruges til energipark?
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om en endelig placering af en energipark indenfor det udpegede midlertidige bruttoareal efter ansøgningsfristens udløb ved udgangen af 2025.
Men i 2026 vil der være en inddragende borgerdialog, og der vil blive gennemført en offentlig høring. Først herefter træffer kommunalbestyrelsen beslutning om energiparkens endelige placering indenfor det udpegede "midlertidige bruttoareal".
Kan energiparken placeres et andet sted end i området nær ved landanlægget?
Det korte svar er "nej". Loven om statsligt udpegede energiparker stiller krav om, at energiparker, som tilknyttes et landanlæg, skal ligge ved selve landanlægget. Det betyder, at det er arealerne omkring det lokalplanlagte stationsanlæg til Energiø Bornholm (landanlægget), der kan indmeldes til energipark.
Der er derfor taget udgangspunkt i områderne omkring gældende lokalplan nr. 152 Stationsanlæg til Energiø Bornholm for identificering af et midlertidigt bruttoareal til energipark.