Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside Uddannelsesstatistik.dk offentliggjorde i denne uge data på folkeskolernes prøvekarakterer i de afsluttende prøver i 9. klasse skoleåret 2023/2024. Tallene viser en positiv fremgang for øens almene folkeskoler.
Det kan se ud til, at skolerne, her på Bornholm, trodser tendensen på landsplan og skaber positiv faglig udvikling hos deres elever. Øens seks almene folkeskoler har sammen skabt positiv faglig udvikling, og det kan ses i de nye data, der er blevet offentliggjort på Uddannelsesstatistik.dk.
Gennemsnittet i de obligatoriske afsluttende prøver i 9. klasser er steget fra 6.6 i skoleåret 22/23 til 7.0 for de bornholmske almene folkeskoler. Det er særligt i prøverne i dansk og matematik, at resultaterne har flyttet sig.
Andelen af elever, der opnår mindst 2 i dansk og matematik, altså andelen af elever der består dansk og matematik, er også steget markant. Det er et vigtigt løft, da det letter overgangen til ungdomsuddannelserne, når eleven har bestået netop disse to fag. Sidste skoleår fik 80.4 procent af eleverne i de bornholmske folkeskoler mindst 2 i dansk og matematik ved afgangsprøverne. Ved prøverne i juni 2024 steg andelen til 89.6 procent. Det betyder, at de bornholmske folkeskoler i skoleåret 23/24 placerer sig over landsgennemsnittet på 89.4 procent. Den positive udvikling for øens folkeskoler skal ses i lyset af, at folkeskolerne på landsplan, fra skoleåret 22/23 til skoleåret 23/24, har oplevet et fald fra 90.2 procent til 89.4 procent.
Fælles Folkeskole Bornholm
Det er tidligt at tale om et vendepunkt for folkeskolerne på Bornholm. Der er flere parametre, der spiller ind, når man skal læse bagom tallene. De gode resultater er først og fremmest et produkt af den arbejdsindsats og faglige kvalitet, som der hver dag leveres ude på skolerne.
Siden 2023 har folkeskolernes arbejde taget afsæt i strategien ”Fælles Folkeskole Bornholm”, som er politisk besluttet. Strategien skaber et fælles fokus på tilgange og indsatser, som vil have betydning for elevernes læring og udvikling. Desuden er der en opmærksomhed på data, herunder de faglige resultater, på de årlige skoleudviklingssamtaler, der gennemføres ude på den enkelte skole.
Center for Børn og Læring
Afdelingen Udvikling, Koordinering og Rådgivning