Del på facebook
Skip Navigation LinksBRK Indflydelse & Politik Høringer og afgørelser Nu gælder plangrundlaget for et nyt sommerhusområde ved Gedebakkevej

Nu gælder plangrundlaget for et nyt sommerhusområde ved Gedebakkevej

​Bornholms Regionskommune har vedtaget et kommuneplantillæg og en lokalplan for et sommerhusområde ved Gedebakkevej.

Den 18. december 2025 besluttede kommunalbestyrelsen at vedtage kommuneplantillæg nr. 32 og lokalplan nr. 140 for et sommerhusområde ved Gedebakkevej. Det nye plangrundlag offentlig bekendtgøres hermed den 19. december 2025, hvorved det træder i kraft.

Plangrundlaget muliggør etableringen af et nyt sommerhusområde, som vil bestå af 9 sommerhuse på op til 120 m2. Bebyggelsens facader skal beklædes med træ og tage skal udføres med matsorte tagsten, sort tagpap eller plantedække. Sommerhusområdet vil få vejadgang fra Gedebakkevej, og hovedparten af de nye grunde vil ikke få direkte vejadgang til Gedebakkevej. Plangrundlaget indeholder derudover bestemmelser, som skal sikre fastholdelsen af områdets natur- og landskabskarakter.

Kommuneplantillægget kan findes via nedenstående link:
Kommuneplantillæg nr. 32 for et sommerhusområde ved Gedebakkevej


Lokalplanen kan findes via nedenstående link:
Lokalplan nr. 140 for et sommerhusområde ved Gedebakkevej


Miljørapporten og den sammenfattende redegørelse kan findes via neden​​stående link:
Miljøvurdering - sammenfattende redegørelse


Der blev ikke foretaget nogen ændringer i forbindelse med planernes endelige vedtagelse. Du kan finde den politiske beslutning om plangrundlagets vedtagelse via nedenstående link:
Endelig vedtagelse af plangrundlag for et som​merhusområde ved Gedebakkevej

Retsvirkninger

Når en lokalplan er vedtaget og offentlig bekendtgjort, må der ikke retligt eller faktisk etableres forhold i strid med lokalplanens bestemmelser, jf. § 18 i lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024 om planlægning med senere ændringer (herefter planloven), medmindre der er meddelt dispensation hertil, jf. § 19 i planloven.

Kommunen kan inden for byzoner nedlægge forbud imod udstykninger og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser (den rækkefølge som ubebyggede arealer skal bebygges i), jf. § 12, stk. 2, i planloven. Der kan dog ikke nedlægges et sådant forbud, hvis området allerede var lokalplanlagt inden kommuneplanens ikrafttræden.

Kommunen kan inden for byzoner og sommerhusområder nedlægge forbud imod opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, når bebyggelsen eller anvendelsen er i strid med kommuneplanens rammedel (kommuneplanens rammer/regler for fremtidig lokalplanlægning), jf. § 12, stk. 3, i planloven. Der kan dog ikke nedlægges et sådant forbud, hvis området er udlagt til offentlige formål eller er omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt. Der kan endvidere ikke nedlægges forbud imod allerede lovligt etablerede forhold.

Klagevejledning

Plangrundlagets vedtagelse er en afgørelse efter planloven, som kan påklages til planklagenævnet. I henhold til planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, kan der klages over retlige spørgsmål. Dette betyder, at der eksempelvis kan klages over retlige mangler, men ikke at kommunen efter din opfattelse burde have truffet en anden afgørelse.

I henhold til § 48, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) med senere ændringer (herefter miljøvurderingsloven) kan afgørelsen, som træffes i forbindelse med gennemførelsen af en miljøvurdering af en plan eller et program, påklages efter reglerne fastsat i den lovgivning, som planen eller programmet udarbejdes i henhold til. Miljørapporten kan derfor påklages til planklagenævnet. Som anført ovenfor, kan der klages over retlige forhold.

Klageberettiget er enhver med retlig interesse i sagens udfald og landsdækkende foreninger og organisationer, der som formål har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen og har vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål, og som repræsenterer mindst 100 medlemmer. Det er planklagenævnet, som tager stilling til, om en klager er klageberettiget.

Klagefristen er 4 uger fra den dag, hvor en afgørelse er meddelt. Er afgørelsen offentlig bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges klagefristen til den følgende hverdag. Klagefristen udløber ved midnat på dagen for klagefristens udløb.

Klager skal indgives gennem klageportalen, der tilgås via www.borger.dk og www.virk.dk, hvor du skal logge på, som du plejer (ofte med Mit-ID). Klagen skal udfyldes direkte i klageportalen, og det er muligt at vedhæfte dokumenter til klagen undervejs. Klagen sendes herefter via klageportalen til kommunen, som videresender den til planklagenævnet sammen med den påklagede afgørelse samt det materiale, der er relevant for sagens behandling. Kommuneplantillægget, lokalplanen og miljørapporten udgør selvstændige afgørelser, som skal påklages særskilt.

Når der klages skal der indbetales et klagegebyr på 900 kr. for privatpersoner og 1.800 kr. for virksomheder og organisationer. Klagegebyret skal betales med betalingskort i klageportalen, og klagen videresendes først til kommunen, når klagegebyret er betalt, og klagen er endeligt godkendt af klager. Klagegebyret tilbagebetales, hvis klager får helt eller delvist medhold i klagen.

En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges senest 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen offentlig bekendtgjort, regnes fristen dog altid fra bekendtgørelsen​.