Pressemeddelelse udsendt 31. oktober 2025
Vi tager kritik alvorligt og arbejder målrettet på forbedringer
I denne uge har TV 2 Bornholm bragt en række kritiske artikler og indslag om vores arbejde i myndighedsafdelingen i Center for Familie- og Voksenindsatser.
Vi tager naturligvis kritik alvorligt – både af hensyn til de borgere, vi skal hjælpe, og de medarbejdere, der hver dag yder en stor indsats.
Vi står også ved, at området er udfordret. At være myndighedsområde for børn og familier er en kompleks opgave. Vi arbejder med sårbare borgere. Budgetterne har i en årrække været overskredet, trods løbende ekstra tilførsler til området.
Personaleomsætningen har på det seneste været høj. Det er altid ærgerligt, når medarbejdere forlader os, men her følger vi desværre en landsdækkende tendens. Mange af landets øvrige myndighedsafdelinger er præget af stor personaleomsætning.
Trods disse udfordringer er der ikke tale om, at vores myndighedsafdeling ikke fungerer. Vi har dygtige og engagerede medarbejdere og ledere, som hver dag gør en forskel for børn, familier og borgere i sårbare situationer. De har direktionens fulde opbakning. Det er vores fælles fokus at skabe stabile rammer og et trygt fundament for den fortsatte udvikling til gavn for Bornholms borgere.
I denne uge har der i myndighedsafdelingen været afholdt møde i det såkaldte TRIO-samarbejde, som består af tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledelsesrepræsentanter. Her er der enighed om, at området gennem en årrække har været præget af udfordringer – herunder vakante stillinger, økonomiske overskridelser og organisatoriske forandringer. Samtidig er der enighed om, at der er tale om et område i positiv udvikling, hvor der arbejdes målrettet for at skabe stabile og gennemskuelige rammer for både medarbejdere og borgere.
Der er allerede sat en række initiativer i gang, der skal styrke både arbejdsmiljø, faglighed og kvaliteten i sagsbehandlingen. Det sker blandt andet gennem:
• Styrket borgerkontakt til både børn, unge og forældre med tydeligere kommunikation i sagsforløbene
• Løbende ekstern supervision
• Temadage og faglig udvikling – flere "værktøjer i kassen"
• Faglig sparring mellem kolleger, tovholdere og ledere
• Implementering af organisatoriske forandringer
• Implementering af Barnets Lov med fokus på lokal forankring
• Udvikling af individuelle, lokale løsninger til børn og familier
• Fokus på rekruttering og styrket onboarding af nye medarbejder
• Økonomisk genopretning af området med fortsat respekt for kerneopgaven og medarbejdernes trivsel
En del af kritikken i TV 2 Bornholm henviser til en vilkårsanalyse udarbejdet af Dansk Socialrådgiverforening. Vi kan i den forbindelse oplyse, at vi i denne uge har inviteret foreningen til et nærmere samarbejde. Det har Dansk Socialrådgiverforening takket ja til.
Trine Dorow,
Velfærdsdirektør på vegne af hele direktionen