Før du søger
Hvis man planlægger at sende en ansøgning om at trække et ladekabel til vejareal, skal man være opmærksom på følgende:
- Opladning af elbiler bør så vidt muligt ske på egen grund. Kommunen har et ønske om at sikre levetiden for de kommunale fortove, herunder de særlige fortovsbelægninger, som findes i de historiske bymiljøer.
Når vejmyndigheden modtager en ansøgning om anlæg af ladeanordninger i vores veje, vil vi inddrage forholdene på stedet og foretage en konkret vurdering af det ansøgte, herunder om det er muligt at oplade på egen grund.
Det vil sige, at hvis en ejendom f.eks. ved etablering af overkørsel, ombygning af garage/carport, fjernelse af stensætninger, græsplæne, beplantning eller hegn kan skabe plads til etablering af parkering på egen grund, kan der ikke opnås tilladelse.
- Det er ikke muligt at reservere en privat parkeringsplads på offentligt vejareal og som udgangspunkt heller ikke på en privat fællesvej.
- Ansøger kan frivilligt lade anordningen registrere i
LER.dk (ledningsejerregisteret) for at undgå skader på anordningen i forbindelse med gravearbejde.
Tinglysning
Ansøgere der bor på en kommunevej, skal sørge for at tinglyse anordningen på ejendommen, så det er ”den til enhver tid værende ejer af ejendommen”, der har ansvaret for anordningen. Ansøger skal fremsende forslag til servitut til vejmyndighedens tilladelse. Ansøger afholder alle udgifter til udarbejdelse af servitutten og tinglysning af godkendt servitut.
Udkast til servituttekst er vedlagt som Bilag 1 i principperne.
Kommunen kan desværre ikke være behjælpelig med tinglysningen. Der findes en vejledning på tinglysningsrettens hjemmeside. Alternativt skal kommunen opfordre ansøger til at søge juridisk bistand til tinglysningen.
Det skal ansøgningen indeholde
- Målfast oversigtstegning, der viser præcis placering af kabelbakke på fortovet
- Redegørelse for anordningens materiale
Se eksempel på oversigtstegning:
Generelle krav til anordningen
Vi opfordrer ansøger til at lade ansøgningen tage udgangspunkt i nedenstående principper.
(Kommunen må ikke pege på et specifikt produkt. Derfor anvendes betegnelsen ”anordning” for en installation, hvor ladekablet føres til vejareal)
- Anordningen
- skal ligge i niveau med fortov/rabat
- skal kunne holde til det danske vejr
- må ikke være glat, heller ikke i vådt føre
- må ikke springe op, hvis fodgængere træder på den
- Af hensyn til trafiksikkerhed og tilgængelighed kan der ikke opnås tilladelse til at trække et kabel over separat cykelsti/cykelbane, eller hvor der er konkrete planer om anlæggelse af cykelsti/cykelbane.
- Ladekablet skal trækkes i korteste/mest direkte linje mellem ejendom og kantsten/kørebanekant.
- Etableringen skal ske håndværksmæssigt korrekt, således at anordningen ikke forringer trafiksikkerheden og fremkommeligheden på vejarealet. Eksempelvis skal kørestolsbrugere og andre tilgængelighedsudfordrede trafikanter kunne passere uhindret på fortovet.
Ansøger kan tage udgangspunkt i retningslinjerne beskrevet i DS475.
Ansøgning sendes til vejmyndigheden på
vejmyndighed@brk.dk
Tilladelse
Såfremt vejmyndigheden vurderer, at der kan gives tilladelse til det ansøgte, så vil tilladelsen blive givet på en række vilkår. Disse kan f.eks. være:
-
Det er den til enhver tid værende ejer af ejendommen, der skal afholde omkostningerne til anordningen: Etablering, vedligeholdelse og eventuel senere fjernelse og reetablering af vejareal, hvis ladestanderen tages permanent ud af brug.
-
Grundejer har ansvaret for drift- og vedligehold af anordningen. Såfremt anordningen beskadiges, skal dette bringes i orden hurtigst muligt – ellers bortfalder tilladelsen.
Grundejer bliver erstatningspligtig hvis anordningen er årsag til faldulykke med erstatningskrav.
-
Når ladestanderen ikke benyttes, skal ladekablet opbevares på egen matrikel og må IKKE befinde sig på vejareal.
-
Tilladelsen er kun gyldig, hvis der indhentes gravetilladelse jf. privatvejslovens § 67/vejlovens §. Gravetilladelsen ansøges gennem
virk.dk
-
Der skal fortages forespørgsel i LER (ledningsejerregistret) inden gravearbejdet påbegyndes.
Eksempler på anordninger der vil kunne få tilladelse
Idet anordningen skal kunne holde til det danske vejr og den trafik, der er på vejen, anbefaler kommunen, at der enten anvendes en støbejernsrist, som placeres på en betonrende i
fiberforstærket, vandtæt beton eller en type smal skinne, som fræses ned i fortovet.
Eksempler på anordninger der vil kunne få tilladelse i Bornholms Regionskommune:
Afgrænsning og supplerende oplysninger
Opsætning af ladeanordning på f.eks. facader og gavle, trappe eller anden konstruktion på privat grund, kan kræve dispensation fra de bevarende lokalplaner, som findes i en række bornholmske byer. Vejmyndigheden vil, ved modtagelse af ansøgning om at føre ladekabel over vej, behandle ansøgningen i samarbejde med byggemyndigheden.
Der vil ikke kunne opnås tilladelse til private ladestandere på offentlig vej. Selve ladeanordningen skal befinde sig på privat grund, således at vejarealerne kun er påvirket, når der lades.
Der vil heller ikke kunne opnås tilladelse til anordninger, hvor ladekabel hænger i en galge over vejareal eller på anden måde ikke ligger i en nedfræset kabelskinne.
Da kommunen ikke kan give tilladelse i strid med anden lovgivning, skal den parkering, som der søges om tilladelse til at kunne føre ladekabel til, være lovlig.
Statsvejen rute 38 mellem Rønne og Nexø er ikke omfattet af disse principper.
Lovgrundlag
Lov om offentlige vej §§ 8,73, 80 og 89
Lov om private fællesveje §§ 44, 66, 67 og 68
Færdselsloven § 92